1984 – GEORGE ORWELL KİTAP YORUMU

Bi Poşet Kitap | 23:39 |

KÜNYE:

Adı: 1984
Orijinal Adı: Nineteen Eighty-Four
Yazar: George Orwell
Çeviren: Celâl Üster
Yayınevi: Can Yayınları
Sayfa Sayısı: 350



Alıntılar:

-Parti geçmişe el koyabiliyor ve şu ya da bu olayın hiçbir zaman olmadığını söyleyebiliyorsa, bu hiç kuşkusuz işkenceden de, ölümden de beter bir şeydi.

-İnsan, kendi belleği dışında hiçbir kayıt olmayınca en belirgin gerçeği bile nasıl kanıtlayabilirdi ki?

-Belki de, deli dedikleri tek kişilik bir azınlıktı. Bir zamanlar dünyanın güneşin çevresinde döndüğüne inanmak nasıl delilik belirtisi olarak görüldüyse, şimdi de geçmişin değiştirilemeyeceğine inanmak delilik belirtisi olarak kabul ediliyordu. Bu inancı bir tek kendisi taşıyor olabilirdi ve eğer öyleyse, o zaman delinin tekiydi. Ama deliliği pek dert etmiyordu, onu asıl ürküten yanılıyor olabileceğiydi.

-Gerilimli anlarda insanın bir dış düşmana karşı değil de, hep kendi bedenine karşı savaştığını fark ediyordu.

-“Aslında hiçbir şey fark etmezdi,” dedi.
 “Öyleyse neden pişmansın itmediğine?”
 “Sırf, bir şey yapmayı hiçbir şey yapmamaya yeğlediğim için. Şu oynadığımız oyundan kazançlı çıkmamız olanaksız. Kimi yenilgiler kimilerinden daha iyi olabilir, o kadar.”

-Açıkçası, Parti’nin dünya görüşü, onu hiç anlayamayan insanlara çok daha kolay dayatılıyordu. Gerçekliğin en açık biçimde çarpıtılması böylelerine kolayca benimsetilebiliyordu, çünkü kendilerinden istenenin iğrençliğini hiçbir zaman tam olarak kavrayamadıkları gibi, toplumsal olaylarla yeterince ilgilenmedikleri için neler olup bittiğini de göremiyorlardı. Hiçbir şeyi kavrayamadıkları için hiçbir zaman akıllarını kaçırmıyorlardı. Her şeyi yutuyorlar ve hiçbir zarar görmüyorlardı, çünkü tıpkı bir mısır tanesinin bir kurşun bedeninden sindirilmeden geçip gitmesi gibi, yuttuklarından geriye bir şey kalmıyordu.

-Hiçbir yararı olmayacağını bile bile insan kalmanın çok önemli olduğunu düşünüyorsan, onları yendin demektir.

-Ama amacınız hayatta kalmak değil de insan kalmaksa, sonuçta ne fark ederdi ki? Duygularınızı değiştirmeleri olanaksızdı; siz kendiniz bile değiştiremezdiniz duygularınızı, isteseniz bile. Yaptığınız, söylediğiniz ya da düşündüğünüz her şeyi en küçük ayrıntısına kadar açığa çıkarabilirlerdi; ama nasıl işlediğini sizin bile bilmediğiniz, yüreğinizin içi, sırrını korurdu.

-Hiyerarşik toplumun varlığı, uzun sürede, ancak yoksulluk ve cehalete yaslanarak sürebilirdi.

-Gerçekten sürekli olacak bir barış, sürekli bir savaşla aynı kapıya çıkardı.

-Yüksek kesimdekiler yerlerini hep koruyacaklarsa, ağır basan zihin hali denetimli çılgınlık olmalıdır.

-Kimse devrimi korumak için diktatörlük kurmaz; diktatörlük kurmak için devrim yapar. Zulmün amacı zulümdür. İşkencenin amacı işkencedir. İktidarın amacı iktidardır.

Ben Ne Düşünüyorum?

Şule Abla ve Nail Art in Wonderland harika bir etkinlik başlattılar. Her ay bir kitap seçiyoruz ve hep beraber okuyoruz. Sonra da o ayın son günü katılan bütün bloggerlar yorumlarını paylaşıyor. İşte bu da etkinliğin ilk kitabı. Etkinlik hakkında daha fazla bilgi için tık :)

1984, uzun zamandır kitaplığımda bekleyen; ama bir türlü okuyamadığım kitaplardandı. Sanırım biraz da okuması zor olacak diye korkuyordum. O yüzden bu etkinlik benim için harika bir fırsat oldu. Ve ne kadar saçma bir düşünceye kapıldığımı anladım. Çünkü sınav dönemim yaklaşıyor olmasa oturup bir günde bitireceğim bir kitaptı. Resmen elimden bırakmak için kendimle savaşmam gerekti :)

George Orwell harika bir distopya yaratmış. En fecisi de günümüz dünyasıyla olan korkutucu benzerliği.

Dünya artık 3 ülkeden oluşuyor ve ana karakterimiz Winston da Okyanusya’da yaşıyor. Ülke bir partinin egemenliğinde ve Big Brother (Büyük Birader) de partinin somutlaşmış hali. Gerçekte böyle bir insan olmuş mu olmamış mı o bile belli değil. Sadece sevgiyi, saygıyı soyut bir partidense bir insana yöneltmek çok daha kolay.

Winston Gerçek Bakanlığı çalışanlarından. Yaptıkları iş tam olarak geçmişi değiştirmek. Mesela geçen hafta Büyük Birader bir şey söylemişse ve bu hafta aksi ortaya çıkmışsa Gerçek Bakanlığı çalışanları oturup Büyük Birader’in söylevini, istatistikleri değiştiriyorlar. Hatta bugün parti Avrasyayla savaşta olduğunu söylüyorsa sanki ezelden beri onunla savaşta görünmesi için gece gündüz çalışıyorlar. Böylece partinin haklılığı olabilecek her şekilde kanıtlanmış oluyor.

Üstelik insanlar tüm bunlara alışmakta hiç de zorluk çekmiyorlar. 5 dakika öncesine kadar gerçek saydıkları şeyleri partinin tek sözüyle silip atabiliyor, sanki önceden beri şimdiki halini biliyor gibi davranıyorlar.

Bütün bunların ortasında yaşadıklarına anlam veremeyen karakterimiz, dış görünüş açısından parti mensubuymuş gibi davranıyor. Onlar bağırıp çağırdıkça bağırıp çağırıyor, onlar coştukça o da coşuyor. Fakat iç dünyası bambaşka bir halde. Yüz ifadesinde tek bir değişiklik olsa tele ekranlar tarafından fark edilme, buharlaştırılma tehlikesi oluyor. Buharlaştırılınca, her şeyden, tüm kayıtlardan siliniyor, hiç yaşamamış sayılıyorsunuz.

İşte biz de Winston’ın gerçeği bulma çabalarına ortak oluyoruz. Önsözde şöyle bir tespit var: “Her şeyin tümüyle devletin denetiminde olduğu, bellekten yoksun bırakılmış, her türlü muhalefetin yok edildiği bir toplum tehlikesine karşı bir uyarı niteliğinde…” Tam olarak bu.

Distopya seven, günümüz dünyası hakkında düşünmek isteyen ya da sadece gerçekten seveceği bir kitap okumak isteyen herkese tavsiye ederim. Lütfen daha fazla bekletmeyin, pişman olmayacaksınız :)

Puanlama:

-Kapak Tasarımı: 5/5 (%5)
Muazzam!         

-İsim – Kitap Uyumu: 5/5 (%5)
Tam puan!

-Özgün Konu – Özgün Anlatım: 5/5 (%30)
Okuduğum en özgün kitaplardan diyebilirim.

-Yazarın Dili:  5/5 (%30)
Orwell her kitabında kendini bana daha da çok sevdiriyor. Hem kolay okunan hem de bu kadar anlamlı bir kitabı dünyaya kazandırdığı için kendisine teşekkür etmek isterdim :)

-Kitabın Dünyası: 5/5 (%30)
Sizi içine alıyor ve bırakmak istemiyor. Öyle ki kitaptan uzak durabilmek için büyük bir çaba sarf etmeniz gerekiyor.

Kitabın Puanı: 5/5

48 yorum:

  1. Ben de okudum bu kitabı çok etkilendiğim bir kitaptı, keyifli okumalar

    YanıtlaSil
  2. Sizin aboneniz oldum.Bazen yorum bırakamıyorum, ama mutlaka okuyorum.Sevgiler.Ece

    YanıtlaSil
  3. Poşet iyiki okuumuşsun :).Etkinlik çok güzelmiş :)

    YanıtlaSil
  4. Sürekli görüyorum bu kitabı, alıntıları görünce kesinlikle okumaya karar verdim. :)

    YanıtlaSil
  5. Kesinlikle herkesin okuması gereken bir kitap :)

    YanıtlaSil
  6. Benim de listemde olan kitaplardan ancak ben tavsiye üzerine Hayvan Çiftliği ile George Orwell dünyasına giriş yapmayı uygun gördüm. Önce onu okuyup sonra 1984'e geçeceğim. Ön sözden alıntıladığınız bölüm de dikkatimi çekti. Bir an önce okumak istiyorum artık. :D Güzel yorumlamışsınız, teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben de Hayvan Çiftliği'yle başlamıştım Orwell'a, bu yüzden doğru bi seçim olduğunu söyleyebilirim :) umarım seversiniz, çok teşekkürler :)

      Sil
  7. Etkinliği yanlış anlayan Muggle -_- Çok bedbahtım çook.. Neyse, şu an okumaya başladım kitabı, yorumunu da kitap bitince okuyacağım.. Öyle daha keyifli oluyor ^.^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hahah ben de yanlış anladığımı düşünüyordum aslında :D umarım sen de seversin :*

      Sil
  8. Benim de kitapligimda okunmayı bekleyenler listesinde.

    YanıtlaSil
  9. Yine çok güzel anlatmışsın kitabı. :) Hayvan Çiftliğini okumuştum buna hala fırsat bulamadım. Kitaplığımda olmasına rağmen. Belki bu sayede okurum. sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkürlerr :* hazır okuyasın gelmişken hemen başla bence :)

      Sil
  10. Bir arkadaşımın hediyesi bu kitap. Bir Dinazorun Anıları bitince başlayacağım. Okumak için sabırsızlanıyorum. Yazınızı okuyunca bu his daha da depreşti..Ellerinize sağlık..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aa Bir Dinazorun Anılarını çok merak ediyorum ben :) umarım bunu da seversiniz :)

      Sil
    2. Bu deli ve coşkulu kadının kitabını çok sevdim. Herşey var kitapta, siyaset,o eski güzel İstanbul..Nice yazar ve aydınla iç içe geçmiş dolu bir yaşam..Bitmesin diye ağır okuyorum. Umarım yolun kesişir en kısa zamanda:)

      Sil
    3. iyice merak ettim şimdi, umarım :)

      Sil
  11. Etkinliğin bu muhteşem kitabı okumana vesile olmasına çok sevindim. Mutlaka okunması gereken, düşündüren kitaplardan. George Orwell'a teşekkür etmek gerek.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben de çok sevindim okumasam çok şey kaçıracakmışım :)

      Sil
  12. Ben de gecen sene okumus ve baya beğenmiştim..
    Aslında realiteyle benzer olmasi gayet normal çünkü o zaman gördüğü seyleri bir tık öteye goturebilmis orwell'cim..
    Mayis ayinda ne okuyacaksınız?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet ama bu benzerlik korkutucu :) bizi de böyle bir gelecek mi bekliyor diye düşünmeden edemiyor insan. Mayıs kitabı Sineklerin Tanrısı diye biliyorum, okumadıysan sen de katıl mutlaka :)

      Sil
    2. Aa a onu da bu yaz okudum .. uzulsem mi sevinsem mi bilemedim :D sizle okumak eglenceli olurdu ama 1 yildir bekletiyordum kitabi.. yorumunu bile girdiydim bloga :D
      Artik sizin yorumlara yorum yazarim :)

      Sil
    3. aslında bakarsan sorun bizde :D benimki de kaç yıldır kitaplıkta beni bekliyor. :)

      Sil
  13. Anaaam bi poşet etkinlikten bi haber ben, paylaşımlarda görüyorum, herhalde bu hafta George Orwell haftası galiba dedim, Nana Happy'de görmüştüm detaylı inceleme ama o etkinliğe dahil mi bilemedim :)

    Kitabın konusu da çok iyi... Yorumlaman da öyle..

    Ne güzel olmuş etkinlik, keyifli okumalar... Kalemine sağlık ki!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hahah bu ay sen de katıl fenocuumm :) teşekkürlerr :*

      Sil
    2. Poşetcimmm ya nasip ya kısmet elindekiler bitmedi de geri durdum biraz 😉

      Sil
  14. Benim de istediğim (çoooook istedigim) bir kitap bu. Bir turlu almak nasip olmadi ama. Etkinliginizden haberim vardi ama alamadim yoksa ben de size katilirdim. Aldous Huxley'nin Cesur Yeni Dünyasini okudum ve ögremdim ki 1984 ile bayaa karşılaştırılıyormuş. Belki bir sonraki kitap alış verişimde bunu da eklerim sepete :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. mm ben de cesur yeni dünyayı okuyamadım bi :/ belki deme kesin eklee :)

      Sil
  15. Okumadigim bir kitap. Daha bugün kütüphanede baska bir kitabini gördüm belki bu da vardir.

    YanıtlaSil
  16. O kadar alıntı içinde sadece bir tanesinin aynı olması :D

    Kesinlikle ben de aynı senin gibi gereksiz bir önyargı taşıyormuşum bu kitaba karşı. İyi ki okuduk ^^

    Etkinlikteki bir sonraki kitap için birkaç gün içinde yeni yazı yazıp seçenek sunacağım. Fikrini belirtirsen çok sevinirim ^^ Beraber seçelim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hahah cidden mi :D önümüzdeki etkinliğe katılma durumum biraz sakat ama bakarım tabii :(

      Sil
  17. Çok güzeldi ya, bitince hemen gelip yorumunu okudum da gerçekten ertelenmeden okunması gereken bir eser. Hatta herkese okunması için baskı yapılmalı bence :D Etkinliği doğru anlasaymışım iyiymiş ama neyse :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hahah çok tatlısın ama yaa :D bence de baskı yapılmalıı :)

      Sil
  18. Poset ben de katıldım sonunda etkinliğe ;)

    YanıtlaSil
  19. Etkinliği başlatanlardan biriyim ama kitabı okuyup yorumlama işinde en sona kaldım. Sen de birinci oldun. Tebrikler Poşet'çim :-)

    Etkilenmemek için kimsenin yorumunu okumamıştım, şimdi sırasıyla herkesi okuyorum. Kitabı beğenmeyen yok. Demek ki doğru bir kitap seçmişiz. Darısı mayıs kitabının başına o zaman.

    Son olarak "Kahrolsun büyük birader" diyorum :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ya ben ertelediğinizi bilmiyordum da ondan :D hatta kendi kendime niye yayınlamadı başka kimse diye düşünüyodum saf gibi :D bence de müthiş bi kitap seçmişiz :)

      Sil
  20. En çok etkilendiğim ve sevdiğim kitaplardan biridir. Okumaya çok şey kaçırıyor, herkes okusun istiyorum bu kitabı. :D

    YanıtlaSil
  21. 1994'ü okudunuz mu, daha iyiydi bana göre. Sizce? :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aa öyle bi kitap olduğunu bilmiyordum? hangi yazarın?

      Sil

Blog / Site linki içeren yorumlar yayınlanmayacaktır.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tasarım: Zuri